FAQ/Usein kysyttyä
1. Mitä lyhytterapia tarkoittaa?
Lyhytterapia tarkoittaa luottamuksellista keskusteluapua elämän erilaisiin haastaviin vaiheisiin ja esimerkiksi kriiseihin sekä itsensä kehittämiseen. Lyhytterapia on matalan kynnyksen apua mielen oireiluun, joka ei ole vielä pahoin kriisiytynyt tai kroonistunut. Sen avulla voidaan myös edistää hyvinvointia ennaltaehkäisevästi.
"Lyhytterapia on matalan kynnyksen keskusteluapua elämän haastaviin tilanteisiin – terapiaa ihan tavallisille ihmisille." – Lyhytterapeuttiyhdistys
2. Tarvitsenko lähetteen?
Sairaanhoitajan vastaanotolla tarjoamaani lyhytterapeuttista keskustelua varten ei tarvita erikseen diagnoosia tai lähetettä.
3. Onko lyhytterapia KELA-korvattavaa psykoterapiaa?
4. Onko yritys Soteri-rekisterissä?
Tmi Sapete on Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston (Valvira) päätöksellä rekisteröity yksityisen terveydenhuollon palveluntuottajaksi ja palveluyksiköksi sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajien rekisteriin (Soteri).
5. Tehdäänkö vastaanottokäynnistä kirjaus Kantaan?
Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilön tulee kirjata asiakasasiakirjoihin asiakkaan palvelun ja potilaan hoidon järjestämisen, suunnittelun, toteuttamisen, seurannan ja valvonnan turvaamiseksi tarpeelliset ja riittävät tiedot. Terveydenhuollon ammattihenkilön velvollisuudesta laatia ja säilyttää potilasasiakirjat sekä pitää salassa niihin sisältyvät tiedot säädetään sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä annetussa laissa (703/2023).
Myös etäpalvelusta on laadittava asianmukaiset asiakas- tai potilasasiakirjamerkinnät, ja asiakas- tai potilasrekisteriä on ylläpidettävä annettujen säännösten ja määräysten mukaisesti. Asiakas-/potilasrekisteri voi olla joko manuaalinen tai sähköinen. Mikäli rekisteri on sähköinen, tulee sen olla liitettynä Kantaan.
Soteriin rekisteröityneenä terveyspalveluna Tmi Sapetella on käytössä paperinen potilasasiakirjojen arkisto. Sairaanhoitaja tekee oman muistinsa tueksi keskustelutapaamisten aikana käsin muistiinpanoja. Paperisiin potilasasiakirjoihin tehdään tapaamisesta riittävä ja tarpeellinen merkintä. Asiakkaan kanssa käytyjä keskusteluja ei referoida ja tallenneta yksityiskohtaisesti eikä tapaamisia nauhoiteta.
6. Mitä seksuaalineuvonta on?
Seksuaalineuvonta on yksilöllistä, tavoitteellista, asiakkaan ja potilaan tarpeesta lähtevää ammatillista vuorovaikutussuhteessa tapahtuvaa seksuaalisuuteen ja sukupuolisuuteen liittyvien asioiden ja ongelmien käsittelyä. Seksuaalineuvonta on 2-5 kerran prosessiluontoista ammatillista vuorovaikutusta, joka sisältää aloituksen, työskentelyvaiheen ja lopetuksen.
7. Mitä hyötyä seksuaalineuvonnasta on?
Seksuaalineuvontaa toteuttaa ammattihenkilö, joka on käynyt seksologian koulutuksen. Siinä on lupa puhua seksuaalisuuteen ja sukupuoleen liittyvistä asioista luottamuksellisesti. Seksuaalineuvonta ehkäisee ongelmien syntymistä, vaikeutumista ja kroonistumista, sekä vähentää erityispalvelujen tarvetta, jolloin asiakas ohjautuu tarvittaessa nopeammin jatkohoitoon.
